پرورش طلاب محقق در زمینه پژوهشی از فعالیت های مهم مدرسه علمیه خواهران فاطمه الزهرا(س) است
یکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۳:۳۸
خانم انصاری در گفتوگو با خبرگزاری کوثر از کرج اظهار داشت:اهتمام طلاب از طرح های پژوهشی و پرورش طلاب محقق و هموار کردن مسیر برای ایشان از فعالیت های مهم حوزه های علمیه بوده و تحقیق و پژوهش در حوزه علمیه باید در راس همه فعالیت ها قرار بگیرد، لذا برای ایجاد انگیزه و استقبال طلاب نشست علمی-پژوهشی تکثر یا وحدت ادیان با حضورحجت الاسلام والمسلمین دکتر ناصر رفیعی برنامه ریزی گردید.
وی گفت: یکی از شبهاتی که الان به صورت جدی در فضای مجازی مطرح می شود این است که :هر کسی هر دینی داشته باشد اعم از بودا، مسیحی زرتشتی یک بهرهای از حقیقت دارند. و هر کس هر دینی که دارد می تواند اهل نجات باشد و همه به بهشت می روند. اینطور همه ادیان به رسمیت شناخته می شوند و از انحصار بیرون می آیند. وقتی تمام ادیان "خداوند متعال" را قبول دارند،چرا دین اسلام!؟آیا دین یک حقیقت است و یا چند حقیقت؟آیا پیروان همه ی ادیان اهل نجات و بهشت هستند؟چگونه باید با صاحبان ادیان زندگی کرد؟وظیفه ما مسلمانان نسبت به بقیه ادیان چیست؟لذا پاسخ شبهه را با دعوت از یک شخصیت علمی کشوری جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر ناصر رفیعی جهت توانمند سازی طلاب در پاسخ گویی به شبهات در دستور کار قرار دادیم.
دکتر رفیعی در ابتدای نشست علمی فرمودند: سه دیدگاه در این رابطه یعنی تعدد و تکثر ادیان یا وحدت ادیان وجود دارد. دیدگاه اول ،« دیدگاه انحصار» است که مسیحیان مطرح می کنند. گفتمانی که قائل به این است که کسی داخل بهشت نمی شود مگر مسیحیان . خداوند متعال می فرماید: «تلک امانیه»یعنی این یک آرزویی دست نیافتنی است.وقتی مسیحیان دیدند که این دیدگاه کارایی ندارد، دیدگاه دوم یعنی«دیدگاه شمول گرایی» را مطرح کردند. و اینطور دایره بهشت و دایره اهل نجات را بیشتر کردند. جان هیک که متولد ۱۹۲۲ می باشد و در سال ۲۰۱۲ از دنیا رفت که تقریباً ۹۰ سال عمر کرده است، دیدگاه سوم یعنی «دیدگاه پلورالیسم» تکثر مکتب را مطرح کرد.
وی در ادامه افزود:آقای صادق رشاد در همین راستا با آقای جان هیک مباحثه ای داشتند و نکاتی از قبیل این که، اگر تکثر ادیان موجب حقانیت ادیان باشد این موجب تناقض می شود به عنوان مثال کسی که می کوید خدا هست با کسی که می گوید خدا نیست یکی می شود.
دکتر رفیعی خاطر نشان کردند: باید بین مباحث تفکیک کرد. یک،آیا دین یک حقیقت است یا چند حقیقت.دو،آیا همه ی ادیان اهل نجات هستند و پیروانش به بهشت میروند یا فقط یک دین و سه،چگونه باید با صاحبان ادیان زندگی کرد؟
وی در پاسخ به بیان داشتند: در مورد مطلب اول حقانیت اسلام این که بگوییم ادیان الهی در طول هم هستند.هر دینی در زمان خودش حق است اما دین بعدی کاملتر از آن است و طبق آموزههای قرآن، اسلام دین کامل و پیامبر اسلام، پیامبر خاتم و قرآن ناسخ سایر کتب آسمانی می باشد. اسلام کامل کننده است. در مورد مطلب دوم این گروهها به بهشت میروند یک: کسانی که در زمان سایر ادیان بودند و از دنیا رفتند دو: کسانی که در زمان فترت بین ادیان به دنیا آمدند مثلاً بین زمان مسیحیت تا اسلام سه: مستضعفین فکری. در مورد مطلب سوم هر دینی در زمان خودش حقانیت داشته اما بعد دچار تحریف شده است. در نهایت خدا پیامبر ما را فرستاده و او را رحمه للعالمین قرار داده است.
وی در پایان گفت: شبهه ای که امروزه در فضای مجازی مطرح می شود این است که «دین یک حقیقت گمنام است و خدا یک حقیقت مطلق است و هر کس به هر میزان از چیزی که هست از او قبول می شود » اما باید بدانیم این که دین کلی باشد و معلوم نباشد و بگوییم صاحب هر دینی بهره ای از حقیقت دارد اینطور ریشه دین زده می شود.