به همت موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه ؛
همایش فرقه گرایی و جریانهای انحرافی نو ظهور در کرج برگزار شد
یکشنبه ۸ دى ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۲۴:۲۹
به گزارش خبرگزاری کوثر از کرج ، به همت موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه همایش فرقه گرایی و جریانهای انحرافی نوظهور با محوریت تحلیل و ارزیابی جریانهای انحرافی نوظهور با تأکید بر جریان تفکر نوین در کرج با سخنرانی حضور استاد پژوهشگرحجت الاسلام و المسلمین عرب برگزار شد.
پژوهشگر حوزه پژوهشی و مطالعات اسلامی با اشاره به انفجار معنویتگرایی در دنیا بعد از جنگ جهانی دوم و ایجاد بیش از ده هزار جنبش جدید دینی که دارای طیفهای گستردهای نیز هستند ، اظهار داشت : در ایران نزدیک 300 عنوان از این جنبشها، شناسایی شدهاند که البته بعضی از آنها خیلی محدودند و 5 جریان گستردگی بیشتری نسبت به بقیه دارند.
وی افزود : این جریانها دیگر رنگ و بوی ساختار فرقهای ندارد بلکه در بافت های اجتماعی و خدمات فرهنگی خود را معرفی مینمایند، چراکه ساختارهای فرقهای دارای سلسه مراتب و مناسک و آئینهای خاص، رهبر، کتاب مقدس و ... هستند و به زودی شناخته میشوند.
حجت الاسلام و المسلمین عرب در ادامه گفت : یکی از مهمترین آموزههای جریان تفکر نوین، قانون جذب است که در قالب مستند راز از سال 2006 در ایران به شدت رواج یافت. در قانون جذب القاء میشود که کل زندگی فرد، تجلی افکار اوست و برای داشتن یک چیز باید آنقدر به آن فکر کرد و احساس داشتنِ آن چیز را در خود بوجود آورد که واقعاً در خارج هم محقق شود.
وی در نقد این عقیدهی باطل اظهار داشت : مکانیسم قانون جذب چگونه است؟ اگر گفته شود که صِرف تصور اهداف و آرزوها باعث خلق آنها میشود که باید گفت این ایده کاملاً خرافی و احمقانه است. و اگر گفته شود تصور اهداف و آرزوها باعث میشود انگیزهی بیشتری برای تلاش در فرد پیدا میشود، باید گفت این دیگر یک راز نیست.
پژوهشگر حوزه پژوهشی تصریح کرد : ارتباط این جریان با سرمایهداران بزرگ، ماهیت آنها را بهتر نشان میدهد ، چراکه اهداف آنها را در تجارت موادمخدر، تروریسم و استعمار سیاسی اجتماعی و... دنبال مینماید.
وی با اشاره به اینکه در این جریان فکری به خلاف تفکر توحیدی، خدا ، حاصل افکاری است که در ذهن فرد وجود دارد ، افزود : شبهات و انحرافاتی که توسط این جریان القاء میشود، گاهی اوقات در مرز بسیار باریکی با حقیقت قرار دارد. ممکن است این تفکر غلط با مفهوم (من عرف نفسه فقد عرف ربه) مشتبه گردد، در حالیکه آنها نمیگویند خودت را بشناس تا خدایت را بشناسی، بلکه میگویند تو خودت خدایی! در نگاه توحیدی ما عبدیم، ولی در این نگاه میگوید چه خدایی در درون و ذهن خود بسازیم که به دردمان بخورد! و خدا آنگونه است که تو در ذهنت میسازی و باورش میکنی! در این جریان، به گوش کردن به ندای درون ( یا ندای قلب) تأکید زیادی میشود و تلقین را به جای دعا و بعضاً تناسخ را به جای معاد مطرح میکند.
وی در انتها راهکار مقابله با این جریانات انحرافی را روشنگریهای پیشگیرانه دانست و وظیفهی طلاب و محققان را در این زمینه بسیار مهم و حیاتی برشمرد.